Dr. Katona István nyugalmazott püspök atya írása, mely egyben felkészülési anyag és meghívás is
a VII. Országos Isten Irgalmasság Konferenciára, mely nemzeti kegyhelyünkön, Mátraverebély-Szentkúton lesz április 2-án.


A HÚSVÉTI MISZTÉRIUM


Jézus földi életének csúcspontja a Húsvéti Misztérium, melyet a Szent háromnap csodálatosan szép és gazdag liturgiájában ünneplünk.
E Szent háromnap egymástól elválaszthatatlan.

NAGYCSÜTÖRTÖK: Jézus ajándékozó szeretetének napja: A legszentebb Eucharisztiában nekünk adta önmagát és megalapította a papi rend szentségét.

NAGYPÉNTEK: Jézus áldozatos szeretetének ünnepe: Életét áldozta, hogy tökéletesen dicsőítse a Mennyei Atyát és megváltson minket, embereket.

HÚSVÉTVASÁRNAP: Jézus győzelmes szeretetének ünnepe: Győzött a halálon, a bűn és a kárhozat fölött és kitárta előttünk a mennyország ajtaját.

Nagy örömmel és igazi buzgósággal ünnepeljük a húsvéti misztériumot, a Szent háromnap keretében.

Húsvét második vasárnapja Isten Irgalmas Szeretetének ünnepe, a hálaadás ünnepe. Hálatelt szívvel emlékezünk arra, hogy Jézus az Atya akaratából a Szentlélek közreműködésével életre keltette a világot ajándékozó, áldozatos és győzelmes szeretete által. Erre a nagy ünnepre kilenceddel készülünk, melyet nagypénteken kezdünk.


Készülünk az Isteni Irgalmasság VII. Országos Konferenciájával is, melyet Mátraverebély-Szentkúton, Nemzeti Kegyhelyünkön tartunk, április 2-án, az irgalmasság pápájának, Szent II. János Pál pápának mennyei születésnapján.

Mindenkit szeretettel hívunk erre az egész napos Konferenciára. Határainkon kívül élő testvéreinket is szeretettel várjuk!


Jézus, a megtestesült Szeretet és Irgalom áldása kísérje készületünket és ünneplésünket.



Eger, 2016. március 7.

Dr. Katona István ny. püspök s.k.


Az irgalmasság szentsége - nagyböjti jegyzet

Írta Dolhai Lajos


Ferenc pápa az Irgalmasság Évét meghirdető bullájában azt kérte, hogy a szentévben gondoljunk gyakrabban a bűnbocsánat szentségére, mert ezt teszi kézzelfoghatóvá számunkra Isten irgalmasságát (MV 17.p.). A nagyböjti időszakhoz minden évben hozzátartozik az őszinte bűnbánat és a megtérés. A jubileumi év nagyböjtjét még inkább úgy élhetjük meg, mint Isten irgalmassága ünneplésének és megtapasztalásának intenzív időszakát. A bűnbocsánat szentségének több elnevezése is van (gyónás, bűnbánat, stb.). A gyónást az irgalmasság szentségének is nevezhetjük, hiszen általa Isten, a mi irgalmas Atyánk bocsátja meg bűneinket. Ő Jézus Krisztusban kiengesztelődött a világgal, és az Egyházra bízta a kiengesztelődés szolgálatát.

A szentgyónás a megváltó Jézus akaratából Isten irgalmas szeretetének jele és eszköze lett. Minden szentgyónásban személyesen, egyénileg is megtapasztalhatjuk Isten irgalmát, bűnbocsátó jóságát. A Szentatya szerint „amikor a kiengesztelődés szentségéhez járulunk, ez azt jelenti, hogy valaki melengető szeretettel átölel bennünket: az Atya végtelen irgalmának ölelését érezzük” (Általános kihallgatás, 2014. febr. 19).

A reformáció idején még Luther Márton is ezt a szempontot hangsúlyozta. Luther kezdetben még a gyónást is szentségnek tartotta, és élete végégig ragaszkodott a gyónáshoz. Érdekes és tanulságos számunkra is, hogy hogyan érvelt a fülgyónás mellett. Érvelése röviden így hangzik: Ha hirdetem a megtérés és a bűnbocsánat evangéliumát az Egyház közösségében, van, aki ezt hívő lélekkel meghallja, van, aki nem (vö. Mk 4,23). De ha a gyóntató pap a bűnbánat szentségében személyesen nekem mondja, hogy az Isten irgalmas, és „bűneid bocsánatot nyertek” (vö. Lk 7,48), akkor nyilvánvaló, hogy az Isten szava hozzám szól, az Isten irgalma rám is vonatkozik. Megszabadulhatok bűneimtől és újra közösségben lehetek az embert teremtő és üdvözíteni akaró Istennel.

Ennek ellenére egyre többen vannak olyanok, akik ritkán gyónnak. Manapság már ritkán lehet sorban álló embereket látni a gyóntatószékek előtt. Több oka is van ennek a szomorú jelenségnek. Sokak szerint a legfőbb ok az, hogy félelmetesen megfogyatkozott az emberekben a bűntudat. Az erkölcsteológusok szerint a 20. század legnagyobb bűne, hogy nincs bűntudata. Pilinszky János szerint ez a hamis tudat csak akkor fog megszűnni, ha belátjuk, hogy „valamennyien tékozló fiúk vagyunk, azzal a különbséggel, hogy egyesek az atyai háztól eltávolodó, míg mások már a visszavezető úton járnak” (Egy lírikus naplójából)

A gyóntató pap a szentgyónás elején egy kis, rövid imádságot szokott elmondani a gyónóért, ami így hangzik: „Isten, akinek világossága felragyogott a szívünkben, adja meg neked, hogy igazán belásd bűneidet és felismerd az Ő irgalmas szeretetét”.

A jó szentgyónáshoz tehát mindkettőre szükségünk van: alázatos lélekkel el kell ismernünk, hogy sokszor és sokféle módon vétkeztünk, és hinnünk kell Isten irgalmas, bűnbocsátó szeretetében. A bűnbánat szentségének szertartáskönyvében pedig azt olvassuk, hogy „A gyónásban a gyóntató és a gyónó együtt ünneplik új és meggyőző módon Isten irgalmas szeretetét” (OP 10).

A pap az irgalmas Istent, az irgalmas Jézust teszi jelenvalóvá a gyóntatószékben, a bűnbánó ember pedig megtapasztalja Isten irgalmas szeretetét. Ahogyan a tékozló fi ú hazatérésekor is együtt ünnepelt az apa és a tékozló fiú, ugyanúgy a gyónás után jelen van a hitből fakadó öröm a pap és gyónó lelkében is. És ez az ünnep egyúttal hitvallás is, mert amikor gyónunk nemcsak bűneinket valljuk meg, hanem azt is, hogy mi hiszünk Isten irgalmas szeretetében és bűnbocsátó jóságában.